av Patsy Lassbo och Ruby Nilsson

Konceptskiss av Patsy Lassbo
fugue (2024) av Patsy Lassbo
Masterarbete på DAS Graduate School, Amsterdam, Mars 2024.
Av Patsy Lassbo i samarbete med Ruby Nilsson, Mika Kastner Johnson och Billy Morgan.
fugue
From Latin: fuga, related to both fugere (“to flee”) and fugare (“to chase”)
Music: a contrapuntal composition in which a short melody or phrase (the subject) is introduced by one part and successively taken up by others and developed by interweaving the parts.
Psychiatry: A dissociative fugue is a temporary state in which a person has memory loss and ends up in an unexpected place. People that show this symptom cannot remember who they are or details about their past.
fugue is a drama between self, body and world; a play for voids; a cave rave; a heretical consciousness; a fractal movement; a virginal space; a sludge situation; an attention reassignment surgery; a poetics of liminality; a bad analogy; a sideways time; a kenophile dwelling; a sentient siege; a bewildered wandering.
fugue attempts to feel the space-times produced when the self, the body and the world keep detaching from one another. Where do you go when there is nowhere to go? For some of us the answer is: Nowhere – not too bad for a kenophile: someone who has an affinity for voids or empty spaces.
“Take over space. Take over machines. Take over chemistry. Play from inside the signs, the tech, the real estate. At least for a bit. There’s no outside anymore, but maybe we can find some fractal world on the inside.” – McKenzie Wark, Raving (2023)
Mika Kastner Johnson is a graphic designer working in Sweden and the Netherlands.
Billy Morgan is a performer and performance maker from the UK.
Ruby Nilsson is a playwright and artist based in Copenhagen.
CHASER: A CASE REPORT (2024) av Ruby Nilsson

Under the guise of supernatural fiction, the performance CHASER: A CASE REPORT debunks “the chaser” as if it was an extraterrestrial specimen.
In this performance, eldritch horror meets backroom aesthetics and creepy pasta, fuelled by the new normal of the moment: paranoia, conspiracy and absurdity.
Performance written and performed by Ruby Nilsson.
The piece was shown at Index: The Swedish Contemporary Art Foundation as part of their main program.
Photos: Tiffany Louise Hoff
Visuals and poster: Jacob Habinc
FERA (2023) av Ruby Nilsson
*fera (etymologically “wild beast” / “to harm”), alludes to what is unbridled and wild in the construction of a life in common.
fera is a theatre performance exploring gender dysphoria as a specific mode of perception and/or sensibility – a bodily and mental state where a set of moods, affects and spatial states are created and generated. fera is set in an ominous no man’s land, a viscious waiting room, where one waits to be at once included and excluded, without really knowing what awaits beyond the smoke screen of waiting.
fera is a new work written and directed by Ruby Nilsson, made together with Ba Bladh, Andria Nyberg Forshage, Maja Lindström Ida Silfverdal and Em Silén.
fera was co-produced by Inkonst.
Graphic design by Mika Kastner Johnson.
fera has been shown at Inkonst (Malmö), Fylkingen (Stockholm) and Rewild / Basement (Copenhagen)
Lilla Oraklet (2022) av Sticky Drama i samarbete med Audiorama
Obs! Lösenord: lilo
Lilla Oraklet driver med idéen om nationen-som-kultur, (avsaknaden av) svensk kulturdebatt och samtidens politiska kollaps där konsten ibland kallas in som nödinsats för att rädda samhället från sin fula spegelbild. Konstanta misstroendeförklaringar, misslyckade allianser och den tveeggade synen på konsten och konstnären utgör i dag en del av det politiska landskapets distinkta topografi. Politiska floskler om vikten av konst och kultur åtföljs av en sensationell ’hänt extra’-dramaturgi i media: svensk hiphop uppfodrar till missbruk och organiserad kriminalitet, bildkonstnärer fejkar psykoser på Västerbron i Stockholm och teatergrupper skapar våldsamma deltagarbaserade situationer där folk går hem med nyfabricerade trauman. Ja, hör och häpna! Denna kakafoni där man varken vet ut eller in, höger eller vänster, upp eller ner, är mer eller mindre status quo. Kapitalism? Sa någon kapitalism? Visst handlar allt även om kapitalismens roll i spelet för gallerierna! Men ärligt talat, finns det ens någon som orkar diskutera pengar och värde fortfarande? Guld, papper, crypto – är det inte som det alltid har varit? De som är rika blir rikare. De som är bildade blir mer bildade. Klyftorna ökar, kriserna kommer allt tätare. Den eviga återkomsten är i dag en vardaglig och högst påtaglig händelse: accelererad, ständigt självreflekterande och parodisk. Livet är en nihilistisk meme.
Regi: Olof Runsten (Sticky Drama)
Tonsättare: Patsy Lassbo (Sticky Drama)
Dramatiker: Ruby Nilsson (Sticky Drama)
Scenografi & formgivning libretto: Ba Bladh
Kostym: Konrad Lidén
Dramaturg och konstnärlig ledare: Magnus Bunnskog (Audiorama)
Producent: Karin Starre (Audiorama)
Teknisk producent: Marcus Wrangö (Audiorama)
Kommunikation: Bodil Bolstad (Audiorama)
Röster:
Lilla Oraklet – Johanna Malm
Folket – Klas Lagerlund, Ellen Söderhult och Sara Ribbenstedt
De Rika – Per Öhagen
De Visa – Astrid Mohlin
Staten – Röstsyntesen Alva
Expositör – Josefina Björk
“Lilla Oraklet” är producerad av Sticky Drama i samarbete med Audiorama, med stöd från Kulturrådet, Sveriges Författarfond, Region Stockholm, Göteborgs Stad och Skogen.
Tack till: Hägerstens Medborgarhus, MDT, Maria Horn, Hampus Norén och Sara Parkman.
KONTAKTPERSON
Patsy Lassbo för Dramageddon AB
Telefonnummer: 0707891722
Email: patsy@dramageddon.se